top of page
Writer's pictureBulgarianFestAssociation

12 силни заглавия от региона ще се конкурират за най-добър балкански филм на 24-тия София Филм Фест


„ХАЙДИ“ (2019)

Четвъртият пълнометражен филм на Сърдан Голубович „БАЩА“ е копродукция между Сърбия, Франция, Германия, Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, и премиерата му е в програма „Панорама“ на Берлинале 2020. Публиката в София го познава с предишните му филми „Кръгове“ (2012) и „Клопка“ (2007), който спечели Голямата награда в Международния конкурс на 11-ия София Филм Фест. За разлика от предишните две творби на успешния авторски тандем Кристина Грозева – Петър Вълчанов, създадени по истории от новинарските хроники, „БАЩАТА“ е семейна драма, която съчетава комични и абсурдни елементи. След като през 2011 година Огньен Свиличич беше част от Международното жури на 15-ия София Филм Фест, а фестивалната публика познава почерка му от „Армин“ (2007), „Два слънчеви дни” (2010) и „Такъв е редът” (2014), името му тази година стои и под още един филм в Балканския конкурс - „ГЛАСЪТ“ (Хърватия-Република Македония-Сърбия, 2019). Носителят на наградата „ЛУКС“ на Европейския парламент за 2019 година „ГОСПОД СЪЩЕСТВУВА, ИМЕТО Й Е ПЕТРУНИЯ“ (Северна Македония-Белгия-Франция-Хърватия-Словения, 2019) на Теона Митевска разказва историята на безработна жена, която успява да извади кръста от реката на Богоявление. Косовският режисьор и сценарист Фатос Бериша, основател на кинофестивала в Прищина, следва абсурдно и неочаквано пътуване, което се превръща в основа на дебютния му пълнометражен филм „ЛЕТЯЩИЯТ ЦИРК“ (Косово, 2019), който той определя жанрово като „road movie“. „ОМАР И НИЕ“ (Турция, 2019) на Марина Ер Горбач и Мехмет Бахадир Ер е дълбоко противоречива, предизвикателна история, която се изправя срещу предразсъдъците. Филмът е отличен със Специалната награда на журито и наградата за най-добър сценарий в Малатия 2019. „ОТВОРЕНА ВРАТА“ (2019) на Флоренц Папас е копродукция между Албания, Косово, Италия и Северна Македония, представен като проект в програмата на София Мийтингс през 2017 година. Това е „успешно и пестеливо разказана история за съвременна жена, опитваща се да разчупи закостенелите догми на традиционното общество“ („Screen International“). Най-новият филм на известният румънски режисьор и продуцент Тудор Джурджу „ПАРКИНГ“ (2019) е съвместна продукция между Румъния, Испания и Чехия. В основата на разказа стои събирателен образ на румънеца от последните 15 години – герой и антигерой, съчетани в едно. Ветеранът-режисьор Дамян Козоле, познат на почитателите на София Филм Фест през години с филмите „Резервни части“, „Завинаги“, „Словенка“ и  „Нощен живот“, ще представи в Балканския конкурс най-новата си интригуваща драма „ПОЛУСЕСТРА“ (2019). Историята поставя на изпитание съвместното съжителство на две доведени сестри, които споделят един апартамент в Любляна. Публиката на 24-тия София Филм Фест ще може да види и копродукцията между Турция, Германия, Холандия и Гърция „ТРИ СЕСТРИ“ (2019) на турския режисьор Емин Алпер, печелил вече наградата за най-добър балкански филм на 20-тия София Филм Фест през 2016 година с предишния си филм „Лудост“. Най-новият филм на румънския режисьор Каталин Митулеску „ХАЙДИ“ (2019) е заснет на 16 мм, в зимните покрайнини на Букурещ, и е посветен на романтичната привързаност между възрастен полицай и безразсъдна тийнейджърка, която се издържа с проституция. Заглавието на филма на Мирослав Терзич „ШЕВОВЕ“ (2019) носи няколко нюанса – референция към професията на главната героиня, която е шивачка, но и намек за нескопосаните бодове, с които са зашити раните от трагедията, сполетяла не само Ана, но много майки в Сърбия...



* * *


Материалът е изготвен на база на информация, подадена от пресцентъра на София Филм Фест.

Comments


bottom of page