
В музикалния живот на България вече четвърт век съществува Европейският музикален фестивал, открил първото си издание през 2001 г. Част от публиката вероятно си спомня началото, когато в концертния афиш у нас все още беше рядкост да се появят големи световни имена. С всяка следваща година обаче, фестивалът започна да убеждава публиката си, че средата се променя и българската сцена може да е привлекателна за все повече артисти с авторитет. Днес, 25 години по-късно, средата действително е различна – концертният живот е интензивен, дори пренаситен и споменът за близкото минало понякога е възможно да избледнее. Но е невъзможно да останат забравени поне няколко ярки срещи от изминалите 25 години – с Максим Венгеров, Джошуа Бел, Миша Майски, Гидон Кремер, Гил Шахам, Пинкас Цукерман, Шломо Минц, Неманя Радулович, Елена Башкирова, камерните оркестри на прочутите състави Academy of St. Martin In The Fields или Royal Concertgebouw Orchestra и още много, много други – защото Фестивалът, организиран от Кантус Фирмус, винаги е бил врата към големия свят на музиката.
Официалното начало на 25-ия Европейски музикален фестивал настъпва с една специална камерна вечер на двама изключителни български музиканти – сопраното Красимира Стоянова и пианистът Людмил Ангелов. В техния изискан рецитал ще звучат песенни творби на Рихард Вагнер, Густав Малер и Рихард Щраус. В последните години двамата изнасяха концерти на престижни сцени, сред които Музикферайн във Виена, Цюрихската опера или Виенската държавна опера, а още през 2017 г. в Ла Скала публиката на Милано не искаше да се раздели с тях и ги извика на сцената за цели пет биса! Очакваме ги в София на 12 март 2025 г.

Тази година в юбилейното издание ще гостуват три елитни оркестрови ансамбъла от Европа: Литовски камерен оркестър с ръководител и солист Сергей Крилов, Камерен оркестър на Баварското радио (Германия) с артистичен директор Радослав Шулц и Вроцлавски бароков ансамбъл, съставен от певци и музиканти, които свирят на автентични за епохата музикални инструменти.
„Тъй като името е Европейски музикален фестивал, ние винаги сме се грижели да представяме изкуството на Европа на нашите български слушатели. От гледна точка на международно присъствие, този фестивал ще бъде силен“, каза Васил Димитров, президент на Европейския музикален фестивал, в навечерието на 25-ото му юбилейно издание. В интервю за предаването „Съботно кафе“ с Радостина Узунова той разказа за събитията от пролетния сезон на фестивала и идеята за нов концертен цикъл, която тепърва ще бъде разработена с участието на значими имена на цигулковото майсторство. „Тук бих добавил и концерта на големия цигулар Вадим Глузман, с който ще открием един нов цикъл, изключително интересен, според мен. Надявам се силно, че публиката ще бъде привлечена от причината да се създаде този цикъл – той се казва Колекция „Страдивариус“ и в четири концерта ще представим най-добрите цигулки на света. Това са три цигулки „Страдивариус“ и една „Гуарнери“, а връзката е във факта, че България притежава няколко от тези инструмента“.

След като през изминалата година Министерството на културата предостави две ценни цигулки (собственост на българската държава) на двама от най-добрите ни съвременни цигулари в активна кариера, се зароди и идеята за подобна концертна поредица. Светлин Русев и Лия Петрова получиха невероятни инструменти в ръцете си от майстори като Минчо Минчев и Стойка Миланова (1945–2024), които десетилетия наред са прославяли българската школа именно с тези цигулки. През 2024 г. Минчо Минчев тържествено предостави своя „Страдивариус“ на Светлин Русев, а „Гуарнери“ на Стойка Миланова отиде при Лия Петрова. Сега същите инструменти и новите им притежатели са в основата на Колекция „Страдивариус“, като към тях се присъединяват и още двама техни колеги: Мила Георгиева, която свири на „Страдивариус” от 1703 г. и Вадим Глузман с неговия прочут „Страдивариус“ „Ex-Leopold Auer“ от 1690 г., чийто концерт ще бъде първи в поредицата (на 16 юни 2025 г.).
„Много се вълнуваме от този цикъл, защото за първи път българската публика ще бъде насочена към концертите по този необичаен начин, а именно – качеството на инструмента. Ще направим така, че във всеки един концерт преди публиката да чуе официалната програма, да може да усети разликата между една цигулка „Страдивариус“ или „Гуарнери“ и една обикновена хубава цигулка, за което ще помолим солистите да ни помогнат и просто да запознаят публиката с това какво значи да свириш на такъв инструмент“. Васил Димитров добавя, че всеки закупил абонамент за четирите концерта, ще може да открие „тайните на лютиерите, които са правели най-хубавите цигулки в света“. Новият концертен цикъл всъщност предлага на публиката да се запознае с едно национално богатство, „защото когато са закупени от държавата тези инструменти са стрували между 1 и 2 милиона долара, а сега са над 12, 13, 14, 15 милиона долара. Дори и от икономическа гледна точка това е една прекрасна инвестиция, а от културна – е просто безценно“.
„Не случайно Европейският музикален фестивал е носител на лейбъла „Remarkable Arts Festival” за 2024/2025 г. от платформата EFFE на Европейската фестивална асоциация, което дава една гаранция за качеството на този фестивал и не за първи път ние получаваме този лейбъл. Това е една прекрасна инициатива на Европейската фестивална асоциация, която ни кара да се чувстваме част от играта в международен план. Трудно е и винаги е било трудно, защото България като цяло не може да достигне нивата на финансиране най-вече на международните си музикални фестивали“, посочва Васил Димитров. „В рамките на Българската фестивална асоциация предстои да убедим нашите представители на властта и най-вече Министерството на културата, че фестивалите са една много важна част от културата на тази страна“.
Предстои конференцията „Фестивалът и градът“, събитие на Българската фестивална асоциация, което ще бъде проведено на 13 и 14 март 2025 г. в РЦСИ „Топлоцентрала“ с участието на български и международни експерти. „Една много интересна тема, която търси да разкрие истинските проблеми на българските фестивали и да даде идеи как тези проблеми да се разрешат по най-добрия начин“, коментира Васил Димитров, в качеството си на председател на управителния съвет на асоциацията.
От 2024 г. „Кантус Фирмус“ въведе нов метод в работата си, за да може да получи обратна връзка от своята публика относно концертите, които организира и предлага. Благодарение на партньорството с агенция Маркет Линкс и тяхната платформа kazva.bg, изследването предостави важна информация за нагласите на хората, които посещават музикалните събития на „Кантус Фирмус“, както и за икономическите ползи от тях.
Ето какво показват резултатите:
„Данните са интересни от гледна точка на удовлетвореността на аудиторията от концертите. Ние получихме едно доста добро ниво – 9.2 точки от 10 възможни, което за толкова много концерти показва, че средното ни ниво е много високо и за нас е добра оценка, радостна е. И най-вече за това, че публиката я дава и това ни помага да ориентираме нашата посока на движение в следващите години“. Данните още сочат, че концертите генерират приходи за столичния бюджет, които общо формират поне 180 хиляди лева за период от не една година, а шест месеца, откакто започна изследването. „Интересното също така е – продължава Васил Димитров – че 50% от анкетираните са посетили половината от концертите в програмата, което означава на статистически език, че те харесват програмата, защото повтарят идванията си. За нас това също е много важно, защото публиката на класическа музика не е безкрайна и ако ние не я удовлетворяваме достатъчно добре, тези резултати нямаше да са такива“.
Текстът е подготвен мо материали на Кантус Фирмус и Радио Класик А
Comentarios